Les alliés et les ennemis de la communication : les stéréotypes
Abstract
Văzute ca obstacole, dar şi adjuvanţi ai comunicării, prin filtrele pe care le creează, prin simplificările pe care
le produc în receptarea realităţii şi prin categorizare ca stimulent de stocare a informaţiilor multiple, stereotipurile
imagologice şi de limbaj standardizează şi furnizează indivizilor şi grupurilor etnice, prin familie, societate şi instituţii, o
gândire preconcepută. Utilizarea stereotipurilor structurante nu poate fi pusă între paranteze, dar excedentul cauzează
perspectivei validităţii sociale şi percepţiei realităţii prin destructurare, prin disonanţe afectiv-cognitive. La nivelul
interculturalităţii cunoaşterea stereotipurilor etnice şi combaterea prejudecăţilor vor fi aliaţii principali în satisfacţia comunicaţională bazată pe receptivitate empatică, atitudine flexibilă, strategii de destereotipizare. Nocivitatea limbii de lemn este o altă armă prin care stereotipurile de limbaj dinamitează comunicarea, mai ales la nivel politic. Ieşirea din cercul vicios creat de stereotipurile de limbaj constă în vorbirea autentică bazată pe imperativele simplităţii în formă, varietăţii în vocabular, preciziei în conţinut, sincerităţii în intenţie. Pentru stereotipurile identitare este definitorie cunoaşterea şi administrarea lor în vederea comunicării şi cooperării, surmontându-le dezavantajele şi transformându-le în avantaje