Eucharistic Sacrifice – Dynamic and Real Update
Abstract
În jertfa euharistică Hristos se descoperă pe Sine credinciosului și Bisericii ca Cel jertfit pentru păcatele lumii. Jertfa Sa este reală, dar descoperirea ei ca atare se face numai ochilor credinței. În felul acesta putem vorbi despre starea de jertfă continuă a Arhetipului divin care Se aduce jertfă în momentul prefacerii Darurilor la Sfânta Liturghie, iar oferirea elementelor euharistice de către credincioși demonstrează faptul că și aceștia sunt jertfa vie a celui „după chip“. Lucrarea de față își dorește evidențierea raportului dintre jertfa de pe Golgota și jertfa euharistică, dar și a consecinței definitorii a dimensiunii de jertfă a Sfintei Euharistii: aceea că dacă Sfânta Euharistie este o jertfă în cadrul căreia Hristos nu jertfește singur, ci jertfește și este jertfit de către comunitate în frunte cu preotul mandatat divin, admitem că această preoție nu poate fi decât un mandat special, un har special care înfățișează limpede Preoția ca Taină, ca stare de har specială absolut necesară pentru săvârșirea Sfintei Euharistii. Totodată, am reliefat comuniunea deplină a credincioșilor cu Hristos, realizată prin Euharistie, care este și o comuniune deplină a credincioșilor între ei. Toți se întâlnesc în același Trup al lui Hristos; toți formează împreună extinderea Trupului lui Hristos. În acest sens Euharistia este prin excelență Taina unității. În Euharistie, Jertfa lui Hristos are un sens activ ca act special de jertfă produsă acum în Hristos și în noi. Jertfa e reală, dar nevăzută. Ea e mijlocul prin care ne devine eficientă jertfa Crucii. Jertfa sângeroasă a lui Hristos e urmată de o stare permanentă de jertfă. Dar așa cum mântuirea obiectivă trebuie însușită subiectiv, tot astfel, foloasele Jertfei pentru întregul neam omenesc trebuie însușite de fiecare mădular al Trupului lui Hristos. Protestanții au respins caracterul de jertfă al Euharistiei pe motiv că Aceasta ar micșora importanța Jertfei de pe Golgota pentru iertarea păcatelor oamenilor. Jertfa din Euharistie izvorăște din Jertfa de pe Golgota și se leagă neîntrerupt de sacrificiul sângeros al lui Hristos, dar nu se identifică. Aceasta nu este o repetare sau o prelungire aidoma a aceleia, ci o repetare reală a ei, deosebindu-se prin aceea că, prima dată Domnul Și-a oferit ca jertfă viața Sa trupească în chip sângeros și vizibil, pe când, în Euharistie, realitatea jertfei și prezenței lui Hristos e tainică, sacrificiul este nesângeros, iar săvârșitorul vizibil al Jertfei este preotul.