De la „trinitatea“ lui Plotin la „Sfânta Treime“ a Sfântului Atanasie Alexandrinul
Abstract
Venind din mediul ultrasofisticat al Alexandriei antice, atât Sfântul Atanasie Alexandrinul, cât şi marele fi losof Plotin au cunoscut îndeaproape sistemele filosofice ale vremii. Plotin de fapt aruncă o ultimă strălucire de aur pe cerul filosofiei antice prin opera sa, pe care o aşază ca pe o ofrandă pe altarul neoplatonismului. Se poate afirma fără teama de a greşi că Plotin este reprezentantul unei filosofii clasice, caracterizată de un evident emanaţionism divin de tip ciclic. Imanentismul său nu este original; el vine din întregul corp al filosofiei antice greceşti dominate de spiritul lui Socrate şi Aristotel, gânditori care la rândul lor s-au hrănit din gândirea predecesorilor. Imanentismul ciclic poate fi considerat ca fiind nota dominantă în înţelegerea cosmogenezei şi antropogenezei lui Plotin. De înţelegerea cosmogenezei plotiniene depinde corecta înţelegere a trinităţii care stă la baza întregii lumii şi a creaţiei, în ansamblul cosmogenezei neoplatonice.